Jak prawidłowo rozliczyć dotacje w ramach realizowanych zadań? Jak prawidłowo przygotować księgi rachunkowe do zamknięcia roku budżetowego 2019, inwentaryzacja, sporządzenie sprawozdawczości budżetowej i finansowej

od 489.00 zł

Warsztaty PCC Poland skierowane do Księgowych oraz Głównych Księgowych Ośrodków Pomocy Społecznej

Uczestnicy otrzymają przydatne w codziennej pracy materiały i wzory w wersji elektronicznej - edytowalnej, aktywnej
  • Jak prawidłowo rozliczyć dotacje w ramach realizowanych zadań?
  • Operacje na przełomie roku budżetowego,
  • Jak prawidłowo przygotować księgi rachunkowe do zamknięcia roku budżetowego 2019, inwentaryzacja (przygotowanie, przeprowadzenie i rozliczenie),
  • Sporządzenie sprawozdawczości budżetowej i finansowej

Wideo ze szkolenia

Zobacz wideo >>

W programie m.in.:


  • Jak rozliczyć dotacje, m.in. senior + ; asystent rodziny, zasiłki okresowe, fundusz alimentacyjny, świadczenia z urzędem wojewódzkim
  • Jak prawidłowo rozliczyć dotacje w ramach realizowanych zadań? świadczenia wychowawcze, świadczenia rodzinne w tym świadczenia rodzicielskie, „Dobry start”, dodatek energetyczny, wynagrodzenie za sprawowanie opieki tzw. opiekun prawny, dodatki dla pracowników socjalnych, karta dużej rodziny, zasiłki z pomocy społecznej w tym specjalistyczne usł. opiekuńcze, dożywianie
  • Operacje na przełomie roku budżetowego,
  • Jak prawidłowo przygotować księgi rachunkowe do zamknięcia roku budżetowego 2019,
  • inwentaryzacja (przygotowanie, przeprowadzenie i rozliczenie),
  • Sporządzenie sprawozdawczości budżetowej i finansowej

Wzory pism, jakie otrzymają uczestnicy:

  • Bilans (wzór) - (wersja aktywna - Excel i Word)
  • Rachunek zysków i strat (wzór) - (wersja aktywna - Excel i Word), z możliwością podstawienia swoich danych i sprawdzenia prawidłowości wyliczenia
  • Zestawienie zmian w funduszu jednostki (wzór) - (wersja aktywna - Excel i Word)
  • Informacja dodatkowa do bilansu (wzór) i (przykład gotowej informacji dla OPS) + tabele w wersji Excel do samodzielnego sporządzenia
  • Instrukcja inwentaryzacyjna (Przykład instrukcji dla OPS)
  • Wzajemne rozliczenia między jednostkami (tabele i potwierdzenia sald między jednostkami w wersji aktywnej Excel i Word)
  • Potwierdzenie sald (wzór)
  • Protokół z inwentaryzacji kont (wzór) - różne dokumenty inwentaryzacyjne w wersji Excel i Word
  • Weryfikacja kosztów (wzór notatki służbowej)
  • Tabela dot. rozliczenia się z dotacji za rok obrotowy

Szczegółowy program szkolenia:

I – ROZLICZENIE DOTACJI

  • Podział zadań z zakresu administracji rządowej (podstawa prawna, klasyfikacja budżetowa)
  • Sposób rozliczenia dotacji (sprawozdawczość merytoryczna i rachunkowa):

a)świadczenia wychowawcze (do 30.06.2019 i do 31.12.2019r.)

b)świadczenia rodzinne w tym świadczenia rodzicielskie

c)„Dobry start”,

d)asystent rodziny,

e)dodatek energetyczny,

f)wynagrodzenie za sprawowanie opieki tzw. opiekun prawny,

g)dodatki dla pracowników socjalnych,

h)karta dużej rodziny

i)Programy resortowe dofinansowywane z Funduszu Solidarnościowego

j)Programy „SENIOR +”, „Posiłek w szkole i w domu”

  • Terminy zwrotu niewykorzystanej dotacji na rok 2019 i ujęcie ich w sprawozdawczości.
  • Sposoby rozliczenia się OPS z jednostką nadrzędną (dotującą)

II – SPRAWOZDAWCZOŚĆ BUDŻETOWA

  • Rodzaje sprawozdań budżetowych sporządzanych przez OPS,
  • Terminy sprawozdań budżetowych obowiązujące OPS,
  • Ewidencja wydatków budżetowych na karcie budżetowej a sprawozdania budżetowe
  • Przeksięgowania zrealizowanych dochodów i wydatków na podstawie sprawozdań Rb,
  • Korekty sprawozdań (terminy, sposoby)

III - INWENTARYZACJA

  • Etapy prac dotyczących zamknięcia ksiąg rachunkowych.
  • Rodzaje inwentaryzacji,
  • Terminy rozpoczęcia i zakończenia inwentaryzacji,
  • Metody inwentaryzacji zapisów i sald kont w księgach rachunkowych (weryfikacja sald, potwierdzenia sald, porównania dokumentacji z ewidencją),
  • Omówienie zapisów dotyczących operacji gospodarczych na przełomie roku

a) faktury własne (za sprzedaż) i obce (z tytułu zakupu),

b) dostawy i usługi niefakturowane,

c) nieotrzymane, lecz już opłacone dostawy (tzw. w drodze)

  • Inwentaryzacja składników majątku oraz wartości niematerialnych i prawnych,
  • Weryfikacja obrotów kont kosztowych (Zespół 4) pod kontem prawidłowej ewidencji operacji z uwzględnieniem paragrafów klasyfikacji budżetowej i pod odpowiednią datą.
  • Weryfikacja współmierności przychodów i związanych z nimi kosztów.
  • Inwentaryzacja sald kont wynikowych (syntetycznych i analitycznych) występujących na dzień 31 grudzień oraz sposoby ich przeksięgowań na wynik finansowy.
  • Naliczanie amortyzacji i umorzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
  • Rozliczenie inwentaryzacji i ujęcie jej wyników w księgach rachunkowych.
  • Zaangażowanie na przełomie roku budżetowego (salda i obroty konto 998 i 999),
  • Tworzenie odpisów aktualizujących należności (zasady, sposoby, ujęcie na kontach),
  • Rozliczenie konta 851 i 135 dotyczące ZFŚS,
  • Dokonywanie zapisów w księgach rachunkowych po dniu bilansowym (przyczyny, sytuacje).
  • Przechowywanie i ochrona ksiąg rachunkowych

IV – SPRAWOZDANIA FINANSOWE

  • Postawa prawna i ogólne zasady sporządzania sprawozdań finansowych za 2018r.
  • Bilans OPS

a)Pozycje bilansu (aktywa, pasywa),

b)Informacja dodatkowa (omówienie i wzór),

c)Podpisy

d)Praktyczne wskazówki istotne przy sporządzaniu bilansu

  • Rachunek zysków i strat OPS (wariant porównawczy)

a)Pozycje Rachunku zysków i strat (przychody, koszty),

b)Informacja uzupełniająca,

c)Podpisy

d)Praktyczne wskazówki istotne przy sporządzaniu Rachunku zysków i strat

  • Zestawienie zmian w funduszu jednostki OPS (wariant porównawczy)

a)Pozycje zestawienie zmian w funduszu,

b)Informacja uzupełniająca,

c)Podpisy,

d)Praktyczne wskazówki istotne przy sporządzaniu zestawienia zmian w funduszu jednostki

  • Wzajemne wyłączenia między jednostkami (w obrębie jednej gminy)

a)Wzajemne wyłączenia objęte bilansem skonsolidowanym,

b)Wzajemne wyłączenia objęte rachunkiem zysków i strat,

c)Wzajemne wyłączenia objęte zestawieniem zmian w funduszu jednostki,

  • Zatwierdzanie sprawozdań finansowych i ujęcie ich w księgach rachunkowych roku następnego.


Prowadzący

Małgorzata Jaźwińska, praktyk, od ponad 20 lat pracuje w MOPS w Dębicy a od 2004 roku zajmuje stanowisko Głównego Księgowego oraz zarządza i nadzoruje pracę działu finansowo-księgowego. Odpowiada za wydatki budżetowe w rocznej wysokości ok 60 mln. zł. Realizuje lub nadzoruje realizację projektów współfinansowanych ze środków UE w rocznej wysokości ok 1,5 mln. zł. Prowadzi ewidencję księgową dla pięciu ośrodków wsparcia dla seniorów i dzieci znajdujących się w strukturach OPS. Wprowadziła: własny innowacyjny system zarządzania dokumentacją księgową oraz jego obieg we wszystkich komórkach organizacyjnych OPS-u, a także zadaniową strukturę budżetu. Jest również Główną Księgową zakładu budżetowego Centrum Integracji Społecznej w Dębicy. Posiada doświadczenie w prowadzeniu ewidencji księgowej dla stowarzyszeń, fundacji i spółdzielni socjalnych oraz dokumentacji wymaganej do KRS w związku z prowadzeniem tego typu działalności. W 2001 roku uzyskała tytuł magistra ekonomii na UMCS w Rzeszowie oraz w 2004r. i 2013r. ukończyła studia podyplomowe na kierunku rachunkowość i zarządzanie finansami. W 2014 roku uzyskała certyfikat Księgowy Ministra Finansów w zakresie samodzielnego prowadzenia biur rachunkowych.

Prawa autorskie do niniejszego programu przysługują Private Corporate Consulting Sp. z o.o. Udostępnianie, kopiowanie i przerabianie niniejszego programu bez pisemnej zgody Private Corporate Consulting Sp. z o.o., zagrożone jest odpowiedzialnością karną oraz cywilną.

Terminy szkoleń


Zobacz hotel
Zobacz na mapie